Wat betekent de verplicht CO2-uitstoot registratie voor jou?

Bedrijven worden verplicht CO2-uitstoot van woon-werkverkeer te gaan monitoren.

25 januari 2022

door Annita Vijverberg

Het kabinet wil dat werkgevers de CO2-uitstoot van hun werknemers gaan bijhouden. Het gaat om de emissie door woon-werkverkeer en zakelijke reizen van bedrijven met meer dan honderd werknemers. Wat gaat dit precies betekenen voor deze omstreeks achtduizend bedrijven, welke gegevens moeten zij gaan vastleggen?

Waarom deze plannen?

Om de klimaatdoelen te halen moet de CO2-uitstoot van alle mobiliteit omlaag. Reizen van en naar het werk (woon-werkverkeer) en reizen die een werknemer voor de werkgever moet maken (zakelijke reizen), zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle uitstoot door mobiliteit in Nederland.

Het kabinet wil daarom de uitstoot van deze werkgebonden personenmobiliteit verminderen. Aanvankelijk zou het plan al op 1 januari van dit jaar zijn ingegaan maar door het lange formatieproces is het de verwachting dat het nu per 1 januari 2023 ingaat.

Wat houden de plannen in?

Jaarlijks moeten werkgevers een rapportage gaan indienen van alle werkgebonden personenmobiliteit. Deze rapportage heeft voor de overheid als voornaamste doelen om vast te stellen of aan de norm voor zakelijke mobiliteit wordt voldaan, en om data te verzamelen waarmee de norm voor woon-werkmobiliteit ingevuld wordt en/of de norm voor zakelijke mobiliteit aangepast wordt.

Werkgevers moeten de eerste paar jaren de uitstoot enkel monitoren en rapporteren, later komt er een norm voor de CO2-uitstoot van zakelijke reizen en vanaf 2026 mogelijk ook een norm voor alle werkgebonden personenmobiliteit (woon-werk en zakelijk). Dit moet leiden tot meer reizen per trein, bus, fiets en elektrische auto’s.

Het staat de werkgever vrij hoe hij de CO2-uitstoot omlaag brengt. Dat kan door:

  • Minder werkgebonden personenkilometers te maken. Door bijvoorbeeld meer afspraken virtueel te laten plaatsvinden. Maar dit kan ook door een betere planning van de ritten, zodat het aantal gereden kilometers omlaag wordt gebracht;
  • Anders te reizen bij werkgebonden personen ritten. Door deze kilometers te vervangen voor duurzame vervoersmogelijkheden zoals (elektrisch) fietsen, lopen en/of het gebruiken van OV zal de gemiddelde uitstoot per kilometer dalen;
  • Schoner te reizen door het aanpassen van het wagenpark. De kilometers gereden met voertuigen op fossiele brandstoffen zijn ook om te zetten in schonere kilometers, bijvoorbeeld door vergroening van het lease-wagenpark of het aanbieden van een aangepaste kilometervergoeding voor schonere auto’s.

    Wat moet er worden vastgelegd?

    Om de CO2-uitstoot te kunnen bepalen moeten werkgevers een aantal gegevens op orde hebben:

    • Reisafstand: Het begint bij de afstand die elke werknemer aflegt, waarbij een onderscheid gemaakt moet worden tussen de woon-werkafstand en de afstand voor zakelijke reizen. Deze afstand wil je nauwkeurig kunnen bepalen.
    • Frequentie: In het geval van de woon-werk afstand gaat het erom hoe vaak deze afstand wordt afgelegd. Werknemers, en zeker parttimers en thuiswerkers, leggen deze afstand niet vijf dagen per week, 52 weken per jaar af.
    • Modaliteit: Het vervoermiddel bepaalt hoeveel CO2 er per reis wordt uitgestoten. Wordt de reis met de fiets afgelegd, dan is de uitstoot nul. Met de auto is het uiteraard meer.
    • Samen reizen: Voor werknemers die carpoolen geldt per werknemer een lagere uitstoot dan voor werknemers die alleen met de auto reizen.
    • Brandstof: In het geval de reis per auto wordt afgelegd, moet bekend zijn welk type brandstof gebruikt wordt want voor elke type brandstof geldt een andere CO2-uitstoot per kilometer.

    Uitdagingen

    We kunnen dus concluderen dat het belangrijk wordt om niet alleen de afstanden vast te leggen van de werknemers die met de auto reizen maar ook de afstanden van werknemers die met andere vervoersmiddelen reizen. Niet alle routeplanners zijn echter geoptimaliseerd voor het berekenen van afstanden die met bijvoorbeeld de fiets, de e-bike of te voet worden afgelegd.

    Het vastleggen van al deze informatie kan een tijdrovend proces zijn. Ook als de werknemers dat zelf doen, kost het snel onnodig veel van hun tijd. Het gebruik van hulpmiddelen die dit proces automatiseren en daarmee werk uit handen nemen, kan daarbij een oplossing zijn.

    Vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag.


    Deel deze blog via

    Over de schrijver

    Annita Vijverberg, Productmanager Data Services

    Lees meer artikelen door Annita Vijverberg

    Gerelateerde artikelen

    • 8 november 2021

      |

      12:22 uur

      |

      Algemeen

      Afstanden tussen postcodes

      Een reistijdentabel is een ander woord voor Drive Time Matrix (DTM). Dit is een tabel waarin je van de ene postcode naar de andere postcode afstanden en reistijden kunt opzoeken.

      Annita Vijverberg

    • 25 januari 2022

      |

      12:35 uur

      |

      Algemeen

      Bedrijven worden verplicht CO2-uitstoot van woon-werkverkeer te gaan monitoren.

      Het kabinet wil dat werkgevers de CO2-uitstoot van hun werknemers gaan bijhouden. Het gaat om de emissie door woon-werkverkeer en zakelijke reizen van bedrijven met meer dan honderd werknemers. Wat gaat dit precies betekenen voor deze omstreeks achtduizend bedrijven, welke gegevens moeten zij gaan vastleggen?

      Annita Vijverberg